“Täten vannon, kautta kiven ja kannon, että tänä kesänä syön jäätelöni lempipaidassani, tanssin juhannustanssit lempimekossani ja bostailen rannalla lempiuikkareissani.”
Näin kuuluu Eettisen kaupan puolesta ry:n lanseeraama Lempivaatteeni-kampanjan lupaus, joka tähtää pikamuotikulttuurin murentamiseen. Tämä osuu ja uppoaa minuun, koska suurin osa meikäläisen turhasta kulutuksesta on vaatteita, kosmetiikkaa ja karkkeja. Lisäksi kotona jääkaappiin pilaantuu myös liian usein mantelimaidon jämät tai kaalin pala, mutta siitä lisää toiste.
Päädyn liian usein ostamaan uusia vaatteita. Sen lisäksi, että pidän kauniista vaatteista, uudet vaatteet ja asiat tuo tyydytystä, kun olen syystä tai toisesta kiireinen tai elämässä on monta liikkuvaa palaa. Stressin ja ostokäyttäytymisen yhteydestä on myös tehty tutkimuksia (1). Tämä tutkimus, Durant & Laran 2016, löytyi nopealla etsinnällä ja siinä oli viitattu myös muutamaan aiempaan tutkimukseen aiheesta. Näyttäisi kuitenkin siltä, että en ole ainoa joka toimii näin. Tutkimustulokset jakavat ihmiset karkeasti kahteen pääryhmään sen mukaan miten stressi vaikuttaa ostokäyttäytymiseen, jos ollenkaan. Joko se lisäsi ihmisten halua säästää rahaa tai sitten se lisäsi kulutusta.
Näyttää siltä, että alkuvuodessa olen käyttänyt rahaa vaatteisiin jo yli 500 euroa. En yleensä osta pikamuotia, mihin kampanja erityisesti pureutuu, mutta silti jokainen vaatteisiin käytetty euro aiheuttaa päästöjä noin 300 gCO2e. Suomalaiset käyttävät vaatteisiin keskimäärin noin 500 euroa vuodessa (2). Nyt on siis ihan hyvä hetki katsoa peiliin ja sinne vaatekaappiin ja käyttää mitä jo löytyy. Ja löytyyhän sieltä!
Lempivaatteeni-lupauksen tekeminen ei ollut minulle helpoimmasta päästä, mutta nyt se on kuitenkin tehty ja julkisesti jaettu, joten pakkohan se on pitää!
Jos oletetaan, että välttämäni vaatehoukutukset ovat noin 100 € kuukaudessa (tällainen oli tahti alkuvuoden), kesäkuukausina säästyy siis 300 € ja 90 kg hiilidioksidia. Ilmasto ja lompakko kiittää.
Lähteet: (1) Esim. Durant & Laran 2016. The Effect of Stress on Consumer Saving and Spending. Journal of Marketing Research (2) Suomen virallinen tilasto (SVT): Kotitalouksien kulutus [verkkojulkaisu]. ISSN=1798-3533. 2012, Keskiarvokotitalouden kulutuksen eurojen (€), kasvihuonekaasupäästöjen (KHK) ja raaka-aineiden käytön (RAK) jakautumat kulutuksen pääryhmille prosentteina vuosina 2006 ja 2012. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 19.6.2019].