Mikä on hiilikädenjälki ja miksi se kannattaa laskea?

Hiilikädenjälki on kehitetty työkaluksi, jolla yritykset voivat viestiä tuotteidensa ja palveluidensa positiivisesta ilmastovaikutuksesta. Sitä voidaan käyttää myös oman toiminnan kehittämisen työkaluna. Mikäli nykytilanteessa hiilikädenjälkeä ei ole saavutettavissa, hiilijalanjäljen laskenta mahdollistaa merkittävimpien päästölähteiden tunnistamisen, vähentämisen ja edelleen, hiilikädenjäljen saavuttamisen. 

VTT:n ja LUT:n kehittämän menetelmän mukaisesti hiilikädenjälki voi syntyä seuraavilla tavoilla (Pajula et al 2018):

  1. Käyttämällä raaka-aineita, joilla on pieni hiilijalanjälki.
  2. Käyttämällä energialähteitä, joilla on pieni hiilijalanjälki.
  3. Pidentämällä tuotteen elinikää ja parantamalla elinkaaren aikaista suorituskykyä.
  4. Vähentämällä jätteitä ja häviöitä.
  5. Lisäämällä hiilensidontaa ja -varastointia.

Hiilikädenjälki voi myös syntyä, jos yrityksen tuote tai palvelu pystyy pienentämään asiakkaan hiilijalanjälkeä. Tämä voidaan saavuttaa, jos yrityksen tuote tai palvelun hiilijalanjälki on markkinan keskiarvotilannetta (= baseline solution) pienempi. Hiilikädenjälki voi syntyä joko

a) tuottamalla tuotteita, joiden hiilijalanjälki on pienempi kuin muiden markkinoilla olevien tuotteiden.
b) tuottamalla tuote tai palvelu, joka pienentää asiakkaan prosessien käytön aikaista hiilijalanjälkeä.

Hiilikädenjälki voi syntyä kahdella tapaa; joko tuottamalla tuotteita, joiden hiilijalanjälki on pienempi kuin muiden markkinoilla olevien tuotteiden tai tuottamalla tuote tai palvelu, joka pienentää asiakkaan prosessien käytön aikaista hiilijalanjälkeä.

Kuva 1. Hiilikädenjäljen syntymekanismi kahdessa eri tilanteessa. Mukaillen Pajula et al. 2018.

Mitä hyötyä hiilikädenjäljen laskemisesta on?

  • Hiilikädenjälki on yleistyvä ja hyväksytty keino omien tuotteiden tai palveluiden positiivisesta ilmastovaikutuksesta viestimiseen. 
  • Työkalu kirittää omat tuotteet ja palvelut markkinoiden parhaaksi ilmastonäkökulmasta.
  • Työkalu auttaa yritystä tai sen tuotetta tai palvelua erottautumaan markkinoilla ja vahvistaa positiivista brändimielikuvaa. 
  • Jatkuvalla hiilikädenjäljen ja markkinan seuraamisella pidetään huoli, että saavutettu kärkiasema myös pidetään.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä, kerromme mielellämme lisää!

Lähteet: Pajula, T., Vatanen, S., Pihkola, H., Grönman, K., Kasurinen, H., & Soukka, R. (2018). Carbon Handprint Guide. VTT Technical Research Centre of Finland.

Jätä kommentti