Black Fridayta vietetään kiitospäivän jälkeisenä eli marraskuun neljäntenä perjantaina. Päivä tunnetaan ennen kaikkea siitä, että se aloittaa jouluun saakka kestävän kulutussyklin, yleensä huomattavan suurilla alennusmyynneillä. Black Friday onkin lyhyessä ajassa noussut yhdeksi Suomen suurimmista myyntipäivistä.
Vaikka yleinen trendi näyttääkin siltä, että vuosi 2019 voi rikkoa aiempien vuosien ennätyksiä, Black Friday herättää myös enenevässä määrin vastustusta. Samalla, kun yksittäinen alennusmyyntipäivä näyttää venyvän kokonaiseksi viikoksi, toisaalla puhutaan ostolakoista ja “Älä osta mitään”-päivästä. Monipuolisesta keskustelusta huolimatta käsittelemättä on jäänyt, mikä on Black Fridayn vaikutus kulutuksen kasvihuonekaasupäästöihin?
Suomalaiset kuluttavat digitaalisesti 2,9 mrd vuodessa
Jotta Black Fridayn vaikutus kulutuksen kasvihuonekaasupäästöihin voidaan arvioida, on ensiksi selvitettävä, mitä ihmiset ostoskoreihinsa haalivat. Arvioimme, kuinka paljon kuluttajien verkosta ostamat tuotteet aiheuttavat kasvihuonekaasupäästöjä Black Fridayna.
Kaupan liiton Digitaalinen kauppa 2018-selvityksen mukaan vuonna 2018 Suomessa kulutettiin digitaalisesti vähittäiskaupan tuotteita 2,9 miljardilla eurolla. Saman selvityksen tiedot paljastavat, että digitaalisesti kulutettiin etupäässä vaatteita (20 %) sekä viihde-, tieto- ja viestintäelektroniikkaa (17 %). Kolmanneksi suurin kategoria oli rakentaminen, piha, puutarha ja lemmikit (12 %).
Koska perjantai on verkkokaupan myynnin näkökulmasta varsin keskivertoluokkaa (maanantain ollessa myynnillisesti paras ja lauantain huonoin viikonpäivä), oletetaan, että normaalina perjantaina suomalaiset kuluttavat digitaalisesti 8 miljoonan euron edestä.
Black Fridayn päästöt
Black Friday on myynnillisesti aivan omaa luokkaansa suurien alennusten ja markkinointikampanjoiden ansiosta. Normaalina perjantaina suomalaiset kuluttavat verkossa noin 8 miljoonan euron edestä. Flashnoden mukaan verkkokauppojen myynti kasvoi vuoden 2018 Black Fridayn aikana 229 % tähän normaaliin perjantaihin verrattuna. Eli Black Fridayna ostetaan 26 miljoonan euron edestä verkosta.
Miten paljon Black Friday sitten synnyttää kasvihuonekaasupäästöjä? Jos oletetaan, että suomalaiset ostavat alennuksista huolimatta tuotteita samoista kategorioista kuin vuositasolla, Black Fridayn kulutuspiikki tarkoittaa päästöissä 9,1 miljoonaa hiilidioksidiekvivalenttikiloa, yli kuusi miljoonaa kiloa normaalia perjantaita enemmän. Päästökertoimet Suomen ympäristökeskuksen ENVIMAT-mallista.
Onko tämä paljon vai vähän? Suomalaisen keskimääräisen hiilijalanjäljen ollessa noin 10 000 kg CO2e vuodessa, Black Fridayn verkkoshoppailu vastaa yli 900 suomalaisen vuodessa tuottamia kasvihuonekaasupäästöjä.