Kuluneen kevään poikkeavasta maailmantilanteesta huolimatta vaatimukset kestävämmästä liiketoiminnasta eivät ole kadonneet. Hiilijalanjälkilaskenta on tehokas työkalu, jonka avulla yrityksen resurssit voidaan kohdistaa oikeisiin toimintoihin kestävämmän liiketoiminnan edistämiseksi. Kokosimme viisi syytä, miksi yrityksen ja tuotteiden hiilijalanjälki kannattaa laskea.
1. Oman toiminnan ilmastopäästöjen vähentäminen onnistuu, kun merkittävimmät päästölähteet on tunnistettu.
Ilman ajantasaista ja luotettavaa tietoa nykytilasta, ei tarkkoja ja luotettavia vähennystoimenpiteitä voida suunnitella. Nykytilan selvittäminen mahdollistaa kustannustehokkaat vähennystoimenpiteet ja aidosti ilmastoviisaan liiketoiminnan.
2. Yhä useampi kuluttaja on kiinnostunut tuotteiden ja palveluiden hiilijalanjäljestä.
Useat ihmiset ovat havahtuneet ilmastonmuutoksen uhkaan viime vuosina. Tämä on saanut yksilöt pohtimaan omia keinojaan vaikuttaa tarvittavaan muutokseen positiivisella tavalla ja vähentää omista valinnoistaan syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä. Kuluttajien aktiivisuus on muodostanut alati kasvavan kysynnän tarkemmalle ja kattavammalle tiedolle tuotteiden ja palvelujen ilmastovaikutuksista.
3. Yhä useampi asiakas on kiinnostunut toimittajiensa ympäristövastuullisuudesta.
Välinpitämättömyys ilmastonmuutosta kohtaan on maine- ja liiketoimintariski. Myös lainsäädäntö voi suosia ympäristövastuullisuudestaan huolehtivia yrityksiä. Hiilijalanjälkeä käytetään myös yhä useammin yhtenä kriteerinä yritysten hankintapäätöksissä.
4. Hiilijalanjälkilaskenta mahdollistaa päästökompensaation.
Päästökompensaatio edellyttää kompensoitavan tuotteen tai palvelun hiilijalanjäljen laskemista. Jos laskenta suoritetaan esimerkiksi ISO 14067- standardin mukaisesti, sitä voidaan hyödyntää myös lukuisiin muihin käyttötarkoituksiin.
5. Lainsäädäntö ohjaa yrityksiä selvittämään toimintansa ympäristövaikutukset.
Monella toimialalla on jo tuotekohtaisia sitovia velvollisuuksia ympäristövaikutusten arviointiin ja lisää on tulossa. Esimerkiksi Ecodesign-direktiivi koskee nykyisellään 28 tuoteryhmää, kuten liedet, sähkölamput ja pyykinpesukoneet.